De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) legt het kijkgedrag van gebruikers van de Start-app – voorheen bekend als Uitzending Gemist – niet langer automatisch vast.

De NPO verzamelde het IP-adres, de locaties en het kijkgedrag van iedere gebruiker. Daarmee werd een profiel voor adverteerders samengesteld.

De publieke omroep kreeg hiervoor veel kritiek omdat het in strijd is met de privacywet en omdat de publieke omroep geen commerciele doelen mag nastreven.

De Autoriteit Persoonsgegevens begon afgelopen maand een onderzoek naar hoe NPO Start gegevens over kijkgedrag verzamelt. Daarbij wordt gekeken of de publieke omroep privacyregels overtrad door gegevens te delen met reclamemakers.

Kritiek op de dataverzameling leidde onlangs tot Kamervragen van minister Arie Slob (Media)

De NPO Start-app vraagt gebruikers voortaan om toestemming voordat gegevens over kijkgedrag worden verzameld.

De functie is aangepast in een nieuwe update voor de smartphone-app.

Gebruikers kunnen, als ze dat willen, alsnog gegevens met adverteerders delen, maar moeten die optie dan wel zelf activeren in de app.

Gebruikers die ervoor kiezen om de NPO niet toe te staan om hun kijkgedrag te registreren krijgen overigens alsnog reclame te zien. Maar dat is dan dan willekeurige reclame die niet is gebaseerd op persoonsgegevens.